Nepříznivý vývoj v oblasti kvalifikovaných technických profesí – základní teze a návrhy opatření
- Příčiny současné situace
Ve struktuře technických profesí dochází k velmi nepříznivému vývoji, který limituje další rozvoj v této oblasti, tak významné pro naši ekonomiku.
Lze předpokládat, že bez zásadních opatření se bude situace dále zhoršovat.
Nejdůležitější příčiny tohoto stavu: - Všeobecný pokles zájmu o technické obory. Tento celoevropský problém byl u nás ještě akcentován významným útlumem a masovým propouštěním v těchto profesích na počátku 90. let.
- Nepříznivý demografický vývoj, který vede k významnému snížení žáků přicházející do středního školství. Podle dosavadních zkušeností se tento pokles nejsilněji projevuje ve středním odborném a specificky učňovském školství.
- Tento nepříznivý trend je ještě prohlubován odchodem z trhu práce těch ročníků, kde bylo silné zastoupení kvalifikovaných technických profesí.
- Chybějící koncepční a systémová podpora státu rozvoji technického odborného školství. V nedaleké minulosti byl spíše snižován význam a prestiž odborného vzdělávání.
- Významný pokles počtu žáků v odborných školách postavil tyto školy před ekonomické problémy, které se negativně projevily v jejich materiálním i personálním potenciálu.
- Nezájem větší části podnikatelské sféry o podporu odborného školství v první polovině 90. let vedl k zpřetrhání důležitých vztahů mezi podniky a školami. Tentýž důsledek mělo oddělení učilišť od podniků bez systémového zajištění adekvátních a potřebných vazeb v materiální, metodické i finanční oblasti.
- Ztráta soustavných kontaktů s podniky vedla v řadě případů k zastarání vybavení škol a snížení aktuality a inovačního potenciálu vzdělávacích programů. Tento trend se projevil nepříznivě v kontaktech učitelů odborných předmětů se současnými technologiemi a inovacemi.
- Málo rozvinutý systém dalšího vzdělávání a teprve počáteční fáze systému uznávání neformálního učení a dílčích kvalifikací zatím limitují možnost pružné reakce mimo oblast prvotního vzdělávání.
- Stále vysoký počet absolventů technických oborů, kteří do 3 let po absolvování opouští svoji profesi, svědčí o tom, že se významné části
podnikatelského sektoru dosud nepodařilo přesvědčit veřejnost o perspektivním a dobře hodnoceném uplatnění v těchto profesích. - Zcela byl opuštěn institut plánování a prognózování struktury vzdělávacího systému. Zejména odborné školství bylo postaveno do role: vše vyřeší trh, nabídka a poptávka po studiu. Podobně tomu bylo i v oblasti prognóz struktury trhu práce bez potřebného definování očekávané „objednávky“ ze strany zaměstnavatelů.
Jsme přesvědčeni, že tato alarmující situace vyžaduje úzkou součinnost veřejné i podnikatelské sféry a zásadní systémová opatření.
V následující části uvádíme přehled návrhů a tezí, které považujeme za důležité a které vyplynuly z mnoha jednání na různých úrovních profesních organizací zaměstnavatelů i škol. - Systémová opatření na úrovni centra
- Zřízení či obnovení (RRLZ) činnosti nadrezortního orgánu pro tuto problematiku, ve kterém by byli odpovídajícím způsobem zastoupeni sociální partneři.
- Vytvořit účinný systém komunikace mezi centrem (vláda, ministerstva, …) a zřizovateli škol tak, aby došlo k plánovitému rozvoji a podpoře odborného vzdělávání při tvorbě a rozvoje sítí škol v krajích.
- Vypracování komplexního systému podpory odborného vzdělávání spojeného s významně vyšší angažovaností zaměstnavatelů. Pro zaměstnavatele angažující se v oblasti vzdělávání vytvořit systém pobídek a kompenzací.
- Zřídit „fond odborného vzdělávání“, do kterého by přispívali zaměstnavatelé účelově stanovenou částí svých daní a odvodů. Rozpracovat podmínky a principy vícezdrojového financování odborného školství.
- Právně a metodicky zajistit, aby co největší podíl prostředků ve fondu odborného vzdělávání byl bezprostředně použit pro provoz a rozvoj odborných škol.
- Realizovat aktuální a dostatečně dimenzovaný informační systém o uplatnění absolventů i o možnostech získání odpovídající kvalifikace, odrážející také regionální specifika.
- Metodicky rozpracovat a finančně zajistit systém kariérového poradenství pro žáky základních škol a středních škol.
- Významně posílit prvky polytechnické výchovy na základních školách.
- Metodicky rozpracovat a finančně zajistit systém periodických stáží učitelů odborných předmětů v podnicích a systém dalšího vzdělávání těchto učitelů v úzké součinnosti s podniky.
- Rozvíjet systém dalšího vzdělávání, rekvalifikací a uznávání dílčích kvalifikací.
- Upravit legislativu tak, aby umožnila širší zapojení podniků do odborného výcviku, včetně odpovídající úpravy pracovní doby nezletilých žáků.
- Pro všechny absolventy učňovských oborů bez výjimky zajistit možnost získání maturity v nástavbovém studiu.
- Pro absolventy studijních oborů středních odborných škol maximálně zefektivnit a zkrátit cestu v získání výučního listu.
- Na úrovni zaměstnavatelů
- Zaměřit se na propagaci a nábor žáků do aktuálních oborů technického vzdělávání, usilovat o zvýšení prestiže těchto oborů v oblasti pracovních podmínek a odměňování.
- Vytvářet podmínky pro zajištění exkurzí, stáží a praxí žáků v reálném prostředí podniků.
- Poskytovat relevantní informace o personálních potřebách a jejich předpokládaném vývoji.
- Vytvářet partnerské vztahy se školami s cílem podílet se na dalším vzdělávání a stážích učitelů.
- Spolupracovat při přípravě školních vzdělávacích programů a studijních materiálů zaměřených na odborné vzdělávání a výcvik, umožnit svým zaměstnancům podílet se na výuce v příslušném druhu vzdělávání a výcviku.
- Zajistit účast svých odborníků při závěrečných a maturitních zkouškách.
- Podporovat partnerské školy v oblasti vybavení a materiálního zajištění teoretické i praktické výuky.
- Podporovat rozvoj a ovlivňovat tématické zaměření dalšího vzdělávání ve školách. Využívat nabídky dalšího vzdělávání pro své zaměstnance.
- Na úrovni škol
- Vytvářet partnerské vztahy se zaměstnavateli, získávat zástupce zaměstnavatelů do školských rad a metodických orgánů školy.
- Při přípravě vzdělávacích programů úzce spolupracovat se zaměstnavateli, promítnout do školních vzdělávacích programů aktuální potřeby zaměstnavatelů.
- Podporovat rozvoj polytechnické výchovy na základních školách. Vytvářet za tímto účelem partnerství ZŠ, SŠ a podniku.
- Kromě výchovného poradenství intenzivně rozvíjet kariérové poradenství za účasti partnerů.
- V učňovských oborech s maturitní zkouškou v závislosti na odpovídajících opatřeních v učebních dokumentech posílit odborný výcvik tak, aby jejich absolventi získávali současně výuční list.
- Realizovat programy, které umožní absolventům studijních oborů středních odborných škol získat efektivně výuční list.
- Pro absolventy SOŠ a SOU vytvářet optimální podmínky pro pokračování ve studiu na technických oborech vysokých škol.
- Spolupracovat se zaměstnavateli v úsilí o snížení počtu absolventů, kteří nepracují v profesích vystudovaného technického oboru.
- Zvýšit prostupnost oborů odborného vzdělávání a omezit selektivnost, která neumožňuje využít získané kompetence v případě neúplného vzdělání. Plně využívat možností uznávání výsledků předchozího vzdělávání i změny oboru vzdělávání v průběhu studia.
- Vytvářet nové školní vzdělávací programy tak, aby umožňovaly pružnou reakci na potřeby trhu práce, aby vytvářely základní portfolio odborných dovedností příslušné profese s možností specializací ve všech ročnících. Školním vzdělávacím programem podporovat i osobnostní kompetence absolventů.
- V dalším vzdělávání učitelů odborných předmětů úzce spolupracovat s podniky.
- Rozvíjet na odborných školách systém dalšího vzdělávání a rekvalifikací podle požadavků zaměstnavatelů a nabízet tyto programy zaměstnancům podniků.
- Podílet se na přípravě a uznávání dílčích kvalifikací získaných neformálním učením a praxí.
28. května 2008
Ing. Pavel Dušek v. r. prezident UZS ČR | Ing. Jaroslav Ponec v. r. předseda Unie školských asociací ČR |
podpora-odborneho-vzdelavani.doc
Nepříznivý vývoj v oblasti kvalifikovaných technických profesí – základní teze a návrhy opatření
Vloženo: 4. června 2008, staženo: 1845x