- Školský zákon – přijímací řízení do maturitních oborů vzdělání
Národní rada nepodporuje opakování jednotných přijímacích zkoušek v prvním kole přijímacího řízení a započtení pouze lepšího výsledku testů, zejména z těchto důvodů: - Tato možnost je velmi nevýchovná, dáváme žákům jasně najevo, že není nutné podat vždy nejlepší výkon, protože vždy jej lze opravit a tím anulovat.
- Celý proces je administrativně a finančně výrazně náročnější.
- Přijímací řízení se neúměrně prodlužuje a zasahuje do období administrace společné části maturitní zkoušky.
- Vytváří se tím určitý precedens i pro jiné druhy obdobných zkoušek (společná část maturitní zkoušky apod.).
- Testování žáků na ZŠ
Národní rada opakovaně doporučuje a podporuje plošné testování žáků v 5. a 9. ročníku ZŠ. Výstupy z tohoto testování by bylo možné efektivně využít pro účely přijímacího řízení na SŠ a to nejen v maturitních oborech vzdělání. Při současné absenci tohoto testování se dostáváme do paradoxní situace, kdy nejdelší segment počátečního vzdělávání není ukončen žádnou standardizovanou zkouškou.
- Reforma financování regionálního školství
Národní rada podporuje reformu financování regionálního školství, kterou pokládá za nezbytnou.
Podmínkou však je zajištění odpovídajícího objemu finančních prostředků a další projednání podzákonných právních předpisu tak, aby bylo možné zjistit reálný dopad na jednotlivé školy a školská zařízení.
- Finanční prostředky k zajištění vzdělávání v ČR
Národní rada upozorňuje na dlouhodobé podfinancování vzdělávání v České republice. Pro zajištění kvality vzdělávání a naplnění vzdělávání dle školského zákona je nezbytně nutné navýšit procento HDP, které bude určené pro školství.
Národní rada souhlasí se spoluprací s Českomoravským odborovým svazem pracovníků školství na přípravě materiálu Deklarace o spolupráci v oblasti zkvalitnění podmínek a úrovně vzdělávání a školských služeb v ČR a pověřuje předsedu jednáním o konečné podobě tohoto dokumentu.
- NV č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků
Národní rada opětovně doporučuje snížení rozsahu přímé vyučovací povinnosti u ředitelů ZŠ.
Dále doporučuje snížení vyučovací povinnosti u výchovných poradců a metodiků prevence sociálně-patologických jevů.
- Zákon o pedagogických pracovnících
Národní rada doporučuje doplnit návrh specializovaných činností uvedený v kariérním systému učitele o kariérového poradce.
- Jednotné zadání závěrečné zkoušky
Národní rada doporučuje zavést systém úhrady nákladů na jednotné závěrečné zkoušky analogicky k financování společné části maturitních zkoušek.
- Národní rada:
- schvaluje výroční zprávu za kalendářní rok 2015 a výsledky hospodaření za kalendářní rok 2015
- v doplňujících volbách volí jako třetího člena dozorčí rady Mgr. Markétu Šlechtovou
- ukládá Romaně Studýnkové svolat pracovní jednání k problematice kvalifikačních předpokladů učitelů v předškolním vzdělávání, jehož závěry budou projednány v rámci příštího jednání Národní rady.
Ing. Zajíček
předseda Národní rady Unie školských asociací ČR - CZESHA